Kurz peer mediátor
akreditovaný kurz Ministerstvom školstva Slovenskej republiky
číslo akreditácie vydanej Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Číslo akreditácie programu PEER MEDIÁTOR:
AKPSM/0035/2013/3/109
Cieľová skupina
Mladí vedúci, mládežnícki vedúci, mládežnícki aktivisti a lídri
Profil absolventa
Absolvent vzdelávacieho programu získa vedomosti a zručnosti v oblasti peer mediácie ako alternatívneho riešenia konfliktov. Absolvent ďalej získa a upevní si zručnosti v oblasti verbálnej a neverbálnej komunikácie, bude schopný efektívne používať techniky interpersonálnej komunikácie.
Absolvent si osvojí poznatky z oblasti teórie konfliktov, dokáže konflikt identifikovať, určiť jeho typ, zistiť príčiny, zdroje jeho vzniku a dokáže ho efektívne riešiť neautoritatívnym spôsobom.
Absolvent získa základný prehľad z oblasti práva, ktoré bude vedieť použiť v rámci peer mediácie alebo v osobnom a v nasledujúcom pracovnom živote.
Absolvent si osvojí poznatky a zručnosti pre efektívne riadenie svojich finančných zdrojov a v budúcnosti si dokáže zaisti finančné zabezpečenie vlastnej existencie a existencie svojej rodiny.
Absolvent pochopí princípy mediácie, osvojí si fázy mediácie a takisto si osvojí mediačné techniky a následne dokáže konflikt riešiť mediáciou.
Absolvent nielenže získa zručnosti konflikty efektívne riešiť, ale takisto im aj predchádzať v rôznych oblastiach svojho života. Zručnosti vedúce k predchádzaniu konfliktom, zručnosti efektívneho riešenia konflikty, techniky interpersonálnej komunikácie posilňujú zdravé sebavedomie žiakov a pomáhajú im k sebarealizácii v osobnom a v budúcnosti aj pracovnom živote.
Absolventi si osvoja vedomosti a získajú zručnosti na prácu s detskou skupinou a skupinou mládeže v oblasti peer mediácie.
Dokáže efektívne využívať lektorské zručnosti, prezentačné a facilitačné metódy práce so skupinou.
Základy práva
Ciele: osvojenie poznatkov o základoch organizácie štátu, základné práva a povinnosti občanov v rámci ústavného práva. Osvoja si základné právne pojmy a právne normy z oblasti občianskeho, obchodného, pracovného práva a naučia sa v nich orientovať a používať ich. Zvýšenie právneho vedomia na takú úroveň, aby boli žiaci presvedčení o potrebe práva a právnych noriem, aby poznali dôsledky vyplývajúce z ich porušenia. - vedie žiakov k dodržiavaniu právnych noriem.
Absolvent získa: zručnosti v orientácii v Zbierke zákonov, osvojí si základy z odbornej právnej terminológie , získa schopnosť hľadať potrebné právne normy a správne ich aplikovať v praxi. Získa poznatky o právach a povinnostiach občana, o právach a povinnostiach právnických a fyzických osôb, ktoré sú potrebné pre výkon svojho budúceho povolania, osvojí si základné poznatky z pracovného, rodinného, obchodného a občianskeho práva.
Základy finančnej gramotnosti:
Ciele: pochopiť fungovanie jednotlivca a rodiny v ekonomickej oblasti, získať hodnotovú orientáciu k peniazom, pochopiť model finančného zabezpečenia zabezpečenia, orientovať sa vo finančných produktov, vedieť posúdiť ich výhodnosť a nevýhodnosť, vedieť si vypracovať vlastný finančný plán
Absolvent získa: Absolvent bude schopný nájsť, vyhodnotiť a použiť finančné informácie, bude schopný efektívne riadiť svoje vlastné financie, stanoviť si finančné ciele a naplánovať si ich dosiahnutie, orientovať sa na finančnom trhu a efektívne používať finančné služby a následne plniť svoje finančné záväzky.
Absolvent porozumie a bude sa vedieť orientovať v zabezpečovaní ekonomických potrieb jednotlivca a rodiny. Absolvent porozumie základným pojmom v oblasti finančníctva a sveta peňazí, bude sa vedieť orientovať v oblasti finančných inštitúcií (NBS, komerčné banky, poisťovne a ostatné finančné inštitúcie) a bude schopný si efektívne vybrať vhodný finančný produkt.
Základy verbálne a neverbálnej komunikácie
Ciele: Osvojiť si základné aspekty verbálnej aj neverbálnej komunikácie, pochopiť základné prvky komunikačného procesu, jeho šírenie a fázy. Diferencovať verbálnu a neverbálnu komunikáciu, interpretovať ju a efektívne využívať komunikačné techniky v každodennej komunikácii.
Absolvent získa: zručnosti efektívnej verbálnej a neverbálnej komunikácie, zručnosti efektívne využívať asertivitu v interpersonálnej komunikácii, aktívneho počúvania v komunikácii a kladenia otázok ako predpokladu predchádzaniu konfliktov alebo efektívneho riešenia už vzniknutých konfliktov
Základy riešenia konfliktov
Ciele: rozvoj schopnosti efektívne sa vyrovnávať s problémovými a konfliktnými situáciami, práca s vlastnými negatívnymi emóciami v konflikte, efektívne zvládnutie techník riešenia konfliktu, zdokonaliť sa v prevencii vzniku konfliktov
Absolvent získa:
základné poznatky z teórie konfliktov, je schopný konflikt identifikovať, pomenovať príčinu jeho vzniku, vie si uvedomiť vlastné prežívanie hnevu v konflikte, je schopný zvládnuť svoj hnev v konflikte, vie riešiť konflikt alternatívnym spôsobom
Základy mediácie
Ciele: osvojiť si vedomosti a získať zručnosti v oblasti peer mediácie – alternatívneho spôsobu riešenia konfliktov medzi rovesníkmi a efektívne pri tom využívať vedomosti a zručnosti z oblasti práva, finančnej gramotnosti, zručnosti a techniky efektívnej interpersonálnej komunikácie a efektívneho riešenia konfliktov. Cieľom je aj schopnosť samostatne viesť peer mediáciu a doviesť sporové strany k vzájomnej dohode.
Absolvent získa: základné vedomosti o podstate a princípoch mediácie, o procese a fázach mediácie, o výhodách mediácie ako alternatívneho spôsobu riešenia sporov, o výkone mediácie v praxi v podmienkach Slovenskej republiky. Získa zručnosť samostatne riešiť vzniknutý spor mediáciou, zručnosť viesť vzájomnú komunikáciu so sporovými stranami a doviesť ich k vzájomnej dohode dohode, ktorá je výhodná pre obidve strany.