Kurz peer mediátor

akreditovaný kurz Ministerstvom školstva Slovenskej republiky

číslo akreditácie vydanej Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky 

Číslo akreditácie programu PEER MEDIÁTOR: 

AKPSM/0035/2013/3/109

Cieľová skupina

Mladí vedúci, mládežnícki vedúci, mládežnícki aktivisti a lídri

Profil absolventa 

Absolvent vzdelávacieho programu získa vedomosti a zručnosti v oblasti peer mediácie ako alternatívneho riešenia konfliktov. Absolvent ďalej získa a upevní si zručnosti v oblasti verbálnej a neverbálnej komunikácie, bude schopný efektívne používať techniky interpersonálnej komunikácie.

Absolvent si osvojí poznatky z oblasti teórie konfliktov, dokáže konflikt identifikovať, určiť jeho typ, zistiť príčiny, zdroje jeho vzniku a dokáže ho efektívne riešiť neautoritatívnym spôsobom.

Absolvent získa základný prehľad z oblasti práva, ktoré bude vedieť použiť v rámci peer mediácie alebo v osobnom a v nasledujúcom pracovnom živote.

Absolvent si osvojí poznatky a zručnosti pre efektívne riadenie svojich finančných zdrojov a v budúcnosti si dokáže zaisti finančné zabezpečenie vlastnej existencie a existencie svojej rodiny.

Absolvent pochopí princípy mediácie, osvojí si fázy mediácie a takisto si osvojí mediačné techniky a následne dokáže konflikt riešiť mediáciou.

Absolvent nielenže získa zručnosti konflikty efektívne riešiť, ale takisto im aj predchádzať v rôznych oblastiach svojho života. Zručnosti vedúce k predchádzaniu konfliktom, zručnosti efektívneho riešenia konflikty, techniky interpersonálnej komunikácie posilňujú zdravé sebavedomie žiakov a pomáhajú im k sebarealizácii v osobnom a v budúcnosti aj pracovnom živote.

Absolventi si osvoja vedomosti a získajú zručnosti na prácu s detskou skupinou a skupinou mládeže v oblasti peer mediácie.

Dokáže efektívne využívať lektorské zručnosti, prezentačné a facilitačné metódy práce so skupinou.

 

Základy práva

Ciele: osvojenie poznatkov o základoch organizácie štátu, základné práva a povinnosti občanov v rámci ústavného práva.  Osvoja si základné právne pojmy a právne normy z oblasti občianskeho, obchodného, pracovného práva a naučia sa v nich orientovať a používať ich.  Zvýšenie právneho  vedomia na takú úroveň, aby boli žiaci presvedčení o potrebe práva a právnych noriem, aby poznali dôsledky vyplývajúce z ich porušenia. - vedie žiakov k dodržiavaniu právnych noriem.

Absolvent získa: zručnosti v orientácii v Zbierke zákonov, osvojí si základy z odbornej právnej terminológie , získa schopnosť  hľadať potrebné právne normy a správne ich aplikovať v praxi. Získa poznatky o právach a povinnostiach občana, o právach a povinnostiach právnických a fyzických osôb, ktoré sú potrebné pre výkon svojho budúceho povolania, osvojí si základné poznatky z pracovného, rodinného, obchodného a občianskeho práva.

Základy finančnej gramotnosti:

Ciele:  pochopiť fungovanie jednotlivca a rodiny v ekonomickej oblasti, získať  hodnotovú orientáciu k peniazom, pochopiť model finančného zabezpečenia zabezpečenia, orientovať sa vo finančných produktov, vedieť posúdiť ich výhodnosť a nevýhodnosť, vedieť si vypracovať vlastný finančný plán

Absolvent získa: Absolvent bude schopný nájsť, vyhodnotiť a použiť finančné informácie, bude schopný efektívne riadiť svoje vlastné financie,  stanoviť si finančné ciele a naplánovať si ich dosiahnutie, orientovať sa na finančnom trhu a efektívne používať finančné služby a následne plniť svoje finančné záväzky.

Absolvent porozumie a bude sa vedieť orientovať v zabezpečovaní  ekonomických potrieb jednotlivca a rodiny. Absolvent porozumie základným pojmom v oblasti finančníctva a sveta peňazí,  bude sa vedieť orientovať  v oblasti finančných inštitúcií (NBS, komerčné banky, poisťovne a ostatné finančné inštitúcie) a bude schopný si efektívne vybrať vhodný finančný produkt.

Základy verbálne a neverbálnej komunikácie

Ciele: Osvojiť si základné aspekty verbálnej aj neverbálnej komunikácie, pochopiť základné prvky komunikačného procesu, jeho šírenie a fázy.  Diferencovať verbálnu a neverbálnu komunikáciu, interpretovať ju a efektívne využívať komunikačné techniky v každodennej komunikácii.

Absolvent získa: zručnosti efektívnej verbálnej a neverbálnej komunikácie, zručnosti efektívne využívať  asertivitu v interpersonálnej komunikácii, aktívneho počúvania v komunikácii a kladenia otázok ako predpokladu predchádzaniu konfliktov alebo efektívneho riešenia už vzniknutých  konfliktov

Základy riešenia konfliktov

Ciele: rozvoj schopnosti efektívne sa vyrovnávať s problémovými a konfliktnými situáciami, práca s vlastnými negatívnymi emóciami v konflikte, efektívne zvládnutie techník riešenia konfliktu, zdokonaliť sa v prevencii vzniku konfliktov

Absolvent získa:

základné poznatky z teórie konfliktov, je schopný konflikt identifikovať, pomenovať príčinu jeho vzniku, vie si uvedomiť vlastné prežívanie hnevu v konflikte, je schopný zvládnuť svoj hnev v konflikte, vie riešiť konflikt alternatívnym spôsobom

Základy mediácie

Ciele: osvojiť si vedomosti a získať zručnosti v oblasti peer mediácie – alternatívneho spôsobu riešenia konfliktov medzi rovesníkmi a efektívne pri tom využívať vedomosti a zručnosti z oblasti práva, finančnej gramotnosti, zručnosti a techniky efektívnej interpersonálnej komunikácie a efektívneho riešenia konfliktov. Cieľom je aj schopnosť samostatne viesť peer mediáciu  a doviesť sporové strany k vzájomnej dohode.

Absolvent získa:  základné vedomosti o podstate a princípoch mediácie, o procese a fázach mediácie, o výhodách mediácie ako alternatívneho spôsobu riešenia sporov, o výkone mediácie v praxi v podmienkach Slovenskej republiky.  Získa zručnosť samostatne riešiť vzniknutý spor mediáciou, zručnosť viesť vzájomnú komunikáciu so sporovými stranami a doviesť ich k vzájomnej dohode dohode, ktorá je výhodná pre obidve strany.