Európsky kódex mediátora

EURÓPSKY KÓDEX SPRÁVANIA PRE MEDIÁTOROV

Tento kódex správania stanovuje viacero zásad, ku ktorým sa jednotliví mediátori
môžu zaviazať dobrovoľne a na vlastnú zodpovednosť. Môžu ho použiť mediátori
vykonávajúci všetky druhy mediácie v občianskych i obchodných veciach.
Môžu sa k nemu zaviazať aj organizácie poskytujúce mediačné služby, a to tak, že
požiadajú mediátorov pracujúcich pod ich záštitou, aby dodržiavali tento kódex.
Organizácie môžu zverejniť informácie o opatreniach, ktoré prijímajú na podporu
dodržiavania kódexu individuálnymi mediátormi, napríklad odbornej príprave,
hodnotení a monitorovaní.
Na účely kódexu správania je mediácia štruktúrovaný postup, bez ohľadu na to, ako
sa nazýva alebo ako sa naň odkazuje, pri ktorom sa dve alebo viacero strán sporu
dobrovoľne pokúšajú dosiahnuť dohodu o riešení svojho sporu za pomoci tretej
strany, ďalej len „mediátora“.
Dodržiavaním kódexu správania nie sú dotknuté vnútroštátne právne predpisy, ani
pravidlá, ktoré platia pre jednotlivé povolania.
Organizácie poskytujúce mediačné služby môžu zvážiť, že vypracujú podrobnejšie
kódexy prispôsobené ich špecifickému prostrediu alebo druhom mediačných služieb,
ktoré ponúkajú a ktoré prihliadajú na špecifické oblasti, ako je mediácia v rodinných
veciach alebo spotrebiteľských veciach.
 
 

1. ODBORNÁ SPÔSOBILOSŤ, USTANOVOVANIE A POPLATKY MEDIÁTOROV A

PROPAGÁCIA ICH SLUŽIEB

1.1. Odborná spôsobilosť
Mediátori musia byť odborne spôsobilí a poznať proces mediácie. Relevantnými
faktormi v tomto smere sú patričná odborná príprava a neustále doplňovanie ich
vzdelania a praktických zručností v oblasti mediácie so zreteľom na všetky relevantné
normy či systémy akreditácie.
1.2. Ustanovovanie
Mediátori nadviažu kontakt so stranami s cieľom nájsť vhodné termíny na
uskutočnenie mediácie. Predtým, než súhlasia s ustanovením, si mediátori musia
overiť, že majú potrebnú kvalifikáciu a odbornú spôsobilosť na vedenie mediácie v
danom prípade. Na požiadanie poskytnú stranám informácie o svojej kvalifikácii
a odbornej praxi.
1.3. Poplatky
Pokiaľ to nie je osobitne stanovené, mediátori musia poskytnúť stranám vždy
kompletné informácie o spôsobe odmeňovania, ktorý mienia uplatniť. Nesmú súhlasiť
s mediáciu predtým, než všetky strany odsúhlasia zásady ich odmeňovania.
1.4. Propagácia služieb mediátora
Mediátori môžu propagovať svoju činnosť, pokiaľ tak robia profesionálnym,
pravdivým a čestným spôsobom.
 

2. NEZÁVISLOSŤ A NESTRANNOSŤ

2.1. Nezávislosť
Ak existujú okolnosti, ktoré by mohli ohroziť nezávislosť mediátora, či zapríčiniť
konflikt záujmov, alebo ktoré by sa za také mohli považovať, mediátor musí
oboznámiť strany s týmito okolnosťami predtým, ako začne mediáciu alebo v nej
pokračuje.
K takýmto okolnostiam patria:
– akékoľvek personálne alebo služobné vzťahy k jednej zo strán,
– akékoľvek finančné alebo iné záujmy na výsledku mediácie, či už priame
alebo nepriame, alebo
– ak mediátor alebo člen jeho firmy konal z poverenia jednej zo strán
z akéhokoľvek iného titulu ako titulu mediátora.
V takýchto prípadoch mediátor môže súhlasiť s mediáciou alebo v nej pokračovať za
predpokladu, že si je istý svojou schopnosťou vykonať mediáciu úplne nezávisle pri
zaručení úplnej nestrannosti a že strany s tým výslovne súhlasia.
Povinnosť zverejnenia je nepretržitá povinnosť počas celého procesu mediácie.
2.2. Nestrannosť
Mediátori konajú vždy nestranne vo vzťahu k stranám a usilujú sa konať tak, aby to
bolo zrejmé a ich povinnosťou je slúžiť z hľadiska mediačného postupu všetkým
stranám rovnako.
 

3. DOHODA O MEDIÁCII, PROCES A RIEŠENIE SPORU

3.1. Postup
Mediátor zabezpečí, aby strany mediačného konania porozumeli charakteru
mediačného procesu a úlohe mediátora a strán v tomto procese.
Mediátor musí najmä zabezpečiť, aby strany pred začatím mediácie pochopili
a výslovne odsúhlasili podmienky dohody o mediácii, najmä všetky relevantné
ustanovenia o zachovávaní dôvernosti, ktorými je viazaný mediátor a strany.
Dohoda o mediácii sa môže vyhotoviť písomne, ak o to strany požiadajú.
Mediátor vedie konanie náležitým spôsobom s prihliadnutím na okolnosti prípadu
vrátane možného nerovnakého postavenia strán, prípadných želaní vyslovených
stranami, potreby dodržiavania právnych predpisov, a potreby urýchleného vyriešenia
sporu. Strany sa môžu podľa vlastného uváženia dohodnúť s mediátorom na spôsobe
mediačného konania, pričom sa opierajú o vymedzený súbor pravidiel alebo iný
základ.
Ak to mediátor pokladá za účelné, môže jednotlivé strany vypočuť oddelene.
3.2. Spravodlivosť procesu
Mediátor zabezpečí, aby všetky strany mali primeranú možnosť zapojiť sa do
konania.
Mediátor informuje strany a môže ukončiť mediáciu, ak:
– došlo k dohode, ktorá sa mediátorovi zdá nevykonateľná alebo protiprávna
so zreteľom na okolnosti prípadu a odbornej spôsobilosti mediátora posúdiť
túto otázku, alebo
– mediátor usúdi, že nie je nádej, aby sa ďalšou mediáciou dosiahlo vyriešenie
sporu.
3.3. Ukončenie konania
Mediátor prijme všetky potrebné opatrenia, aby akákoľvek dohoda bola dosiahnutá
pri vedomom a informovanom súhlase všetkých strán a aby všetky strany porozumeli
podmienkam dohody.
Strany môžu odstúpiť od mediácie kedykoľvek a bez odôvodnenia.