Obchodné a spotrebiteľské spory

1 Úvod

Vzhľadom na to, že dnešná doba je veľmi rýchla, klesá schopnosť počúvať a pochopiť potreby druhého, stúpa neustále počet súdnych konaní, ich dĺžka sa neúmerne predlžuje, klienti sú často konfrontovaní nielen s vysokou finančnou náročnosťou, ale aj s potrebou po súdnom konaní konať ďalšie úkony, ktoré prípadne z rozsudku vyplynú, prípadne zmeny obchodnej situácie, je opodstatnenosť využitia mediácie a vytvorenie systému komplexnej starostlivosti a servisu pre klienta zrejmá.

Mediácia a jej využitie má nepochybne svoje opodstatnenie v širokej palete sporov a konfliktov. Inak tomu nie je ani v oblasti obchodného práva. Práve v tejto oblasti je častokrát dôležitý rýchly a efektívny spôsob urovnania sporovej situácie. Výsledkom je úspora finančných prostriedkov, zníženie nákladov na riešenie sporovej situácie, a v neposlednej rade urovnanie vzťahov do takej miery, ktorá umožní pokračovať v spoločných obchodných aktivitách. Často rieši aj otázku prevencie vzniku sporovej situácie. Ak hovoríme o prevencii sporu, mediácia je veľmi vhodná už pri vzniku obchodných aktivít – zmluvy medzi obchodnými partnermi. Mediátora je možné využiť už pri stanovovaní podmienok zmluvného vzťahu, rovnako ako priebežne pri úprave zmluvných vzťahov. Zabezpečí sa tak nestrannosť a eliminujú sa možnosti kladenia a donucovania jednej zmluvnej strany k neprimeraným podmienkam zmluvy, znamenajúcice nevyváženú výhodu pre jednu stranu. Takáto nevyrovnaná situácia môže byť a aj často býva vhodnou živnou pôdou vzniku sporu.

V obchodných sporoch či v rámci jedného štátu, alebo sporoch medzinárodných je možné podľa potrieb a povahy sporu  použiť niekoľko modelov mediačného riešenia.

1.      Mediačné riešenie spoločná forma.

1.1  Model Klient – Mediátor – Klient

Tento model sa vyznačuje standartným rozložením mediačného riešenia sporu. Strany sa pomocou mediátora dohodnú na riešení sporu mediáciou. Sú motivované riešiť spor a spoliehajú sa na svoju zodpovednosť, bez konzultácie a právneho zastúpenia. Tento model sa používa v mediačných konaniach asi najčastejšie. V obchodných sporoch je ho vhodné použiť pri menej náročných sporoch. 

Rola mediátora – nezávislý, nestranný, motivujúci, využívajúci všetky svoje zručnosti, povinnosť poučiť osoby zúčastnené na mediácii o všetkých ich právach, ktoré môžu byť mediáciou dotknuté.

1.2 Model Klient - Mediátor - Právnik Klient.

Tento model sa vyznačuje spoluprácou mediátora a advokáta – právnika. Mediátor po prevzatí sporu a po uzavretí dohody o mediácii ( zákon 420/2004 v znení neskorších predpisov SR) so stranami sporu otvára mediačné konanie. Do mediácie pokiaľ to povaha sporu vyžaduje a sporové strany s tým súhlasia sa prizýva advokát – právnik. Advokát je v tomto prípade preškolený a v mediačnom konaní je v neutrálnej pozícii ako právny poradca. V obchodných sporoch je ho vhodné použiť pri náročnejších sporoch, kde je dôležité právne zorientovanie sa v podstate sporu s prípadnou orientáciou na budúcnosť spolupráce sporových strán. 

Rola mediátora – nezávislý, nestranný, motivujúci, využívajúci všetky svoje zručnosti, povinnosť poučiť osoby zúčastnené na mediácii o všetkých ich právach, ktoré môžu byť mediáciou dotknuté.

Rola advokáta – právnika – nezávislý, nestranný. Jeho úlohou je právna analýza podstaty sporu a obom stranám sporu podať čo najviac informácii. Neradí, neodporúča. Podstatou je, aby strany sporu boli riadne poučené a mali všetky dostupné informácie týkajúce sa predmetu sporu a na základe týchto pomocou mediátora dospieť k dohode.

1.3 Model Klient s právnym zástupcom - Mediátor - Klient s právnym zástupcom.          

Tento model je v zložení s dvomi právnymi zástupcami - advokáti zastupujúci svojich klientov. V mediácii pokiaľ to povaha sporu vyžaduje je možné použiť aj toto rozloženie v spore s právnymi zástupcami. Mediácia začína rovnako a sporové strany sa musia na tomto rozložení dohodnúť. V obchodných sporoch je ho vhodné použiť pri veľmi náročných sporoch, kde je dôležité právne zorientovanie sa v podstate sporu s výraznou orientáciou na budúcnosť spolupráce sporových strán. 

Rola mediátora – nezávislý, nestranný, motivujúci, využívajúci všetky svoje zručnosti, povinnosť poučiť osoby zúčastnené na mediácii o všetkých ich právach, ktoré môžu byť mediáciou dotknuté.

Rola advokáta – háji záujmy svojho klienta, je stranný, podstatnou podmienkou v tomto rozložení je motivácia advokáta uzavrieť s proti strannou – odporcom dohodu za pomoci mediátora ukončiť spor.

2.      Mediačné riešenie oddelená forma

2.1  Model oddelenej mediácie – striedanie termínov pre každú sporovú stranu samostatne.

Tento spôsob vedenia mediačného konania je vhodný najmä pri sporoch, kde je vysoké emočné napätie. Striedanie termínov zabezpečí, aby sa aspoň zo začiatku riešenia sporu strany nestretli. V mediácii sa obrúsia emočne, alebo inak vyhrotené vzťahy. Po týchto technikách je možné pracovať s podstatou sporu ako aj urovnávať vzťahy sporových strán. Tento model je náročnejší nie len pre mediátora, ale aj pre právnika, či advokátov. Je náročnejší nie len na časové hľadisko, ale aj na prácu s klientom, komunikáciu, reprodukciu zápisníc z mediácie a pod.

Rola mediátora - nezávislý, nestranný, motivujúci, využívajúci všetky svoje zručnosti, povinnosť poučiť osoby zúčastnené na mediácii o všetkých ich právach, ktoré môžu byť mediáciou dotknuté. Jeho rola je náročnejšia na detailnosť zápisu, na komikáciu s jednotlivými stranami sporu.

Rola advokáta – právnika -  podľa povahy sporu a na základe zvoleného modelu vedenia mediácie v spore, zastáva:

a. úlohu právnika v spolupráci s mediátorom. V tejto pozícii analyzuje právnu podstatu sporu, zachováva neutrálnu pozíciu.

b. úlohu advokáta právneho zástupcu sporovej strany. V tejto pozícii háji sporovú stranu a je motivovaný v spolupráci s mediátorom k dohode a ukončeniu sporu mediáciou

2.2 Model oddelenej mediácie - jeden termín –zvlášť miestnosti. 

Tento model by sa mohol nazvať aj negociačným modelom práce s klientom. Ak to povaha sporu dovoľuje a strany sporu sa dohodnú na použití tohto modelu vedenia mediácie je vhodný najmä v sporoch kde sú sporové strany motivované k ďalšej spolupráci. Rovnako ak sporovým stranám záleží na napr. vyjednaní čo najlepších podmienok mediačnej dohody. Tento model je možné použiť aj pri zostavovaní a dohode zmlúv a záväzkových dokumentov. Sporové strany nechcú byť ovplyvnené vnímaním protistrany, spoliehajú sa na nestrannosť mediátora, prípadne právneho poradcu v mediácii. Tento model sa aplikuje však väčšinou v práci s právnymi zástupcami.

Rola mediátora - nezávislý, nestranný, motivujúci, využívajúci všetky svoje zručnosti - negociáciu, povinnosť poučiť osoby zúčastnené na mediácii o všetkých ich právach, ktoré môžu byť mediáciou dotknuté. Jeho rola je náročnejšia na detailnosť zápisu, na komikáciu s jednotlivými stranami sporu.

Rola advokáta – právnika -  podľa povahy sporu a na základe zvoleného modelu vedenia mediácie v spore, zastáva:

a. úlohu právnika v spolupráci s mediátorom, využívajúci možnosti negociácie. V tejto pozícii analyzuje právnu podstatu sporu, zachováva neutrálnu pozíciu.

b. úlohu advokáta právneho zástupcu sporovej strany. V tejto pozícii háji sporovú stranu a je motivovaný v spolupráci s mediátorom k dohode a ukončeniu sporu mediáciou

Oba tieto modely môžu byť uzatvorené v tejto podobe, alebo vedú ku konečnému spoločnému záverečnému konaniu vo veci, a urovnaniu sporu mediáciou.
Vo všetkých modeloch je v obchodných sporoch vhodné použiť mediáciu a mediátora aj ako prevenčný prostriedok pred vznikom ďalších sporov. Po vyriešení sporu, kde sporové strany majú záujem, alebo sú prinútené ďalej spolupracovať je vhodné využiť možnosť dohody, že všetky spory existujúce, alebo ktoré vzniknú budú riešiť formou mediácie – mediačná doložka. Vhodné je rovnako si dohodnúť aj preferovaný model riešenia sporu.