Etický kódex

Čo mediátor môže a naopak nesmie? Ako sa má správny mediátor správať a konať?

Preambula
Etický kódex mediátora / mediátorky (ďalej len kódex) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa / vykonávateľky mediácie ako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora / mediátorkyky, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.

Článok 1 - Vzťah mediátora / mediátorky k stranám sporu

Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je poučiť strany o:
• dobrovoľnosti ich účasti,
• možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp. ukončiť,
• skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôli zúčastnených strán,
• odplatnosti služby mediátora/ky na základe dohody,
• úlohe mediátora/ky, ktorá nespočíva v rozhodovaní, ale v riadení procesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody,
• o dôvernosti celého procesu.

Článok 2 - Vedenie procesu mediácie

Proces mediácie spočíva na nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor/ka riadi:
• nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti ich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť,
• vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu,
• koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné strany sporu,
• zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie,
• je nestranný/á a objektívny/a, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky,
• vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,
• v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany,
• mediátor/ka zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje.

Článok 3 - Vzájomné vzťahy medzi mediátormi / mediátorkami

Mediátor / mediátorka:
• nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného iným/inou mediátorom/kou,
• verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom/kám a voči dohodám iných mediátorov/iek.

Článok 4 - Záväzky mediátora / mediátorky k profesii

Mediátor / mediátorka:
• sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a získavaní klientov zachováva jej primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora/ky,
• sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti,
• by mal/a pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať konkrétny prípad, ak jeho praktické skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom,
• môže svoje skúsenosti mediátora/ky plne využívať ako účastník/čka rôznych profesionálnych združení, spolkov, mediátorov/iek zameraných na skvalitnenie práce mediátorov/iek a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.

Článok 5 - Spoločné a záverečné ustanovenia

Etický kódex mediátora bol schválený Valným zhromaždením Asociácie mediátorov Slovenska dňa 10.2.2006